زندگی در کلمات

گاه نوشته ها

زندگی در کلمات

گاه نوشته ها

بایگانی
آخرین نظرات
چهارشنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۱، ۰۱:۱۱ ب.ظ

کتاب هایی که در سال 1400 خواندم

سال گذشته به نسبت سال 99 از نظر میزان کتابخوانی بهتر بود. البته اینکه سال 99 سال چندان خوبی از این نظر نبود هم در این ارزیابی مثبت بی تاثیر نیست ;) احتمالاً به صورت ناخودآگاه قصد "بازگشت به میانگین" رو داشتم تا شاید کم کاری سال 99 تا حدی جبران شود.

خارج از این توضیحات بیخودی، سال 1400 با لحاظ کردن معیارهای خودم برای ارزیابیِ کیفیت کتابخوانی ام سال رضایتبخشی بود(امیدوارم این رضایت قسمت همه تون بشه).

اگر نخواهم دلیل تراشی هم بکنم که به این دلیل یا به اون دلیل خوب بوده، به نظرم این حس رضایت علت عامدانه ای نداشت، همینطوری پیش اومد.

مشغله های سال گذشته هم زیاد بودن ولی با وجود همه سرشلوغی ها باز هم میشد کتاب های بیشتری بخوانم. این قسمت رو دیگه قطعاً به پای تنبلی و کم کاری و بی حوصلگی میگذارم. نکته جالب هم اینه که این کم کاری ها و تنبلی ها ظاهراً هیچ تاثیری روی ارزیابی رضایتبخش کتابخوانی سال گذشته نگذاشته ;) .دیگه تحلیلش با خودتون :)

 

لیست کتابهایی که برای اولین بار خواندم یا بازخوانی کردم رو می نویسم بعدش توضیحات مختصری میدم:

 

1-یادداشت های کشتیرانی-آنی پرولکس-مرضیه خسروی-انتشارات آگاه

2-پس لرزه-هاروکی موراکامی-سما قرایی-نشر قطره

3-طاعون-آلبر کامو-رضا سید حسینی-انتشارات نیلوفر

4-یک گل سرخ برای امیلی-ویلیام فاکنر-نجف دریابندری-انتشارات نیلوفر

5-عکاسی، بالون سواری، عشق و اندوه جولین بارنز- عماد مرتضوی-نشر گمان

6-فقط روزهایی که می نویسم-آرتور کریستال-احسان لطفی-نشر اطراف

 

7-مزخرفات فارسی-رضا شکراللهی-انتشارات ققنوس

8-نون نوشتن-محمود دولت آبادی-نشر چشمه

9-میم و آنِ دیگران محمود دولت آبادی-نشر چشمه

10-رستاخیز کلمات-محمدرضا شفیعی کدکنی-انتشارات سخن

11-دفتر روشنایی(از میراث عرفانی بایزید بسطامی)-محمدرضا شفیعی کدکنی-انتشارات سخن

12-رباعیات خیام+ ترجمه انگلیسی ادوارد فیتز جرالد از رباعیات-نشر کتاب پارسه

13-نیم دانگ پیونگ یانگ-رضاا امیرخانی-نشر افق

 

14-آداب روزانه-میسن کاری-مریم مومنی-نشر ماهی

15-تربیت چه چیز نیست؟-دکتر عبدالعظیم کریمی-موسسه فرهنگی منادی تربیت

16-در ستایش بطالت-برتراندراسل-محمد رضا خانی-انتشارات نیلوفر

17-تغییر ذهن ها-هوارد گاردنر-سید کمال خرازی-نشر نی

 

18-ژن، تاریخ خودمانی-سیدارتا موکرجی-حسین رأسی-نشر فرهنگ معاصر

19-ژن خودخواه-ریچارد داوکینز-جلال سلطانی-انتشارات مازیار

20-ساعت ساز نابینا-ریچارد داوکینز-محمد بهزاد و شهلا باقری-انتشارات مازیار

21-چگونه گورخر راه راه شد-لئو گراسه-کاوه فیض اللهی-نشر نو

 

22-کتاب Fooled By Randomness نوشته Nassim Nicholas Taleb

23-قوی سیاه-نسیم طالب-محمدابراهیم محجوب-آریانا قلم

24-پادشکننده-نسیم طالب-مینا صفری و بهنام فلاح-نشر نوین

25-کتاب The Bed of Procrustes(2010) نوشته Nassim Nicholas Taleb

26-پوست در بازی-نسیم طالب-سعید رمضانی و هادی بهمنی-نشر نوین

27-کتاب Letters from a Stoic نوشته Lucius Annaeus Seneca

28-تفکر نامطمئن-آنی دوک-فاطمه امیدی-نشر نوین

29-کتاب Noise نوشته Sunstein, Cass R._ Sibony, Olivier_ Kahneman, Daniel

30-سرچشمه های دانایی و نادانی-کارل ریموند پوپر-عباس باقری-

31-رساله ای درباره طبیعت آدمی-دیوید هیوم-جلال پیکانی-انتشارات ققنوس

 

32-نو ارغنون-فرانسیس بیکن-دکتر محمود صناعی-نشر جامی

33-نظم زمان-کارلو روولی-مزدا موحد-نشر نو

34-چرا اطلاعات رشد می یابد؟-سزار هیدالگو-بهروز شاهمرادی-مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

 

35-خودم و مسائل مهمتر-چارلز هندی-سعید طباطبایی و فضل الله امینی-سازمان مدیریت صنعتی

36-پیکان سرنوشت ما-مهدی خیامی-نشر نی

 

37-استراتژی لوکس گرایی-ژان نوئل کاپفرر و ونسنت باستین- پرویز درگی و امیرحسین سرفرازیان-انتشارات بازاریابی

38-هوش هیجانی برای مدیران پروژه-آنتونی مرسینو-علی محمدگودرزی و شیرین ناظرزاده-آریانا قلم

 

 

آمار(برای آمارگیران): حدود 10600 صفحه و نزدیک به 700 فصل

 

اگر از من بپرسین، از بین کتابهای بالا فقط کتاب فیلسوف دوست داشتنی، جناب هیوم بود که به نظرم به خواندنش نمی ارزید.

برخلاف چیزی که از قبل تصور میکردم، کتاب رستاخیز کلمات استاد شفیعی کدکنی خیلی برام جالب و جذاب بود. به غیر نکات جالبی که در حوزه ادبیات داشت به نظرم چیزهای زیادی برای یادگرفتن در حوزه های دیگه هم داشت.

رباعیات خیام رو بارها خوندم ولی پارسال بیشتر بخاطر ترجمه ی انگلیسی فیتز جرالد رفتم سراغش. تجربه جالب و سختی بود! فقط همینو میتونم بگم ;)

کتاب نیم دانگ پیونگ یانگِ امیرخوانی هم بجز لذت هایی که از سبک نوشتن امیرخوانی میشه برد، به نظرم برای درک فضایی که بر کره شمالی حاکمه بسیار ارزشمنده. حین خوندنش ممکنه تعداد زیادی مکث داشته باشین و به تفاوت های فاحش و شباهت های عجیب فکر کنین!

کتاب تربیت چه چیز نیستِ آقای کریمی رو چند سال پیش یکی از دوستانم معرفی کرد و پارسال خوندمش تا ببینم می تونم به یکی دیگه از دوستانم که مشغول ازدیاد جمعیته پیشنهادش کنم یا نه که دیدم برای اون دوستم میتونه مفید باشه و بهش پیشنهاد دادم بخونه. در کل چیز زیادی برای من نداشت اما رویکردِ سلبیِ کتاب رو خیلی دوست داشتم و به نظرم مهمترین جنبه ی مفیدش احتمالاً همین جنبه ست.

 

کتاب تغییر ذهن هایِ گاردنر رو برخلاف چیزی که از قبل تصور میکردم، چندان دوست نداشتم(به نظرم باید یه فکری به حال سوگیری هام بکنم). کتابی نبود که بگم ارزش خوندن نداشت، قطعاً داشت اما فکر می کنم اگه بخاطر سنگینیِ اسم گاردنر نبود احتمال رها کردنش زیاد بود.

کتاب "ژن، تاریخ خودمانی" موکرجی به نظرم کتاب بسیار جامعی در این حوزه ست. سبک و سیاقی هم برای نوشتن این کتاب به کار گرفته دلنشین و جذابه. ولی هنوزم در این زمینه کتابی نخوندم که به اندازه کتاب های داوکینز برام جالب باشه. کتاب های داوکینز رو قبلاً خونده بودم ولی حیفم اومد بعد از کتاب موکرجی، اونها رو دوباره نخونم(البته به این قصد نخوندم که بشوره و ببره! دوستداران موکرجی نیان یقه مونو بگیرن :)

کتاب لئو گراسه هم که بین این سه تا زنگ تفریحی بیش نبود.

 

اما طالب!

قوی سیاه و تخت پرروکروستس رو قبلاً دوبار خونده بودم. پارسال تصمیم گرفتم مجموعه اینسرتو رو کامل بخونم ببینم طالب کلاً چی میگه! و اینکه میشه نقاط مختلفِ قبلی رو به هم وصل کنم یا نه. سال گذشته توی فواصل مختلف همه کتابهاش رو دوبار و دوتاشو سه بار خوندم.

سرعت انگلیسی خوندنم که بسیار کند بود ولی خوندنِ طالب کندترش هم کرد. کتاب فریفته ی تصادفی بودن رو با بدبختی تموم کرده بودم و مدتی بود که کتاب پادشکننده رو شروع کرده بودم و به کندیِ هر چه تمامتر پیش میرفتم تا اینکه نشر نوین به دادم رسید و ترجمه پادشکننده بیرون اومد(خدا خیرشون بده). یعنی تا الان متن انگلیسی ای به پیچیدگیِ متن کتابهای طالب نخوندم و هرچی روحیه و انگیزه گرفته بودم که سرعت انگلیسی خوندم بهتر شده ایشون همه رو به باد داد.

نکته ی دیگه ای که پارسال در مورد ترجمه کتاب های طالب متوجه شدم این بود که با وجود نثر ثقیلِ و سخت خوانِ کتاب قوی سیاهِ آریانا قلم، به نظرم آقای محجوب با دقتِ عجیبی این کتاب رو ترجمه کردن. زحمت ایشون هم برای این دقت برای من ستودنیه.

 

نوشته های کانمن هم که همیشه پر مغز و دقیق هستن و نیازی به توضیح من ندارن، کتاب نویز هم از این قاعده مستثنی نیست.

 

دوست داشتم که خیلی بیشتر از این کتابها بگم ولی احتمالاً حوصله تون دیگه داره سر میره.

و در پایان و مثل همیشه اگر هر کدام از دوستان عزیزم در مورد هر کدام از کتابها یا توضیح کلی محتوای آنها سوالی داشت خوشحال می شوم که توضیح بدهم.

 

فهرست سال های گذشته: 97، 98، 99

 

۰۱/۰۱/۱۷
سامان عزیزی

نظرات  (۳)

سلام سامان عزیز. امیدوارم که خوب و خوش باشی.

 

ممنون که لیست امسال رو هم منتشر کردی. منتظرش بودم. 

فقط اینکه با این حجم کتاب نخونده با چه رویی منتظر لیست جدید بودم رو دیگه نمیدونم. :)

از تو چه پنهون گاهی حس میکنم کتابهای توی کتابخونه‌ام کارشون از چپ چپ نگاه کردن گذشته و توی دلشون بهم فحش میدن بیتربیتا:))

 

روی همین حساب هیچ توضیحی در مورد هیچ کتابی نمیخوام که یه وقت شیطون گولم نزنه برم بازم کتاب بخرم :)

 

انی وی :) با این تعداد کتابی که خوندی, سلامِ گنجشک سبز درونم رو پذیرا باش :))

اینم بگم که درسته که کتابهای داوکینز و موکرجی هردوش توی عنوانشون ژن هست, ولی به نظرم سبک و محتواشون خیلی با هم متفاوته. موکرجی طفلک :)) فقط خواسته تاریخ  ژن رو با زبان خودمانی بگه. در حالی که داوکینز از منظر تکامل ژن رو بررسی کرده.

 

مدیونی اگه فکر کنی اومدم یقه‌ات رو بگیرم, ما از اوناش نیستیم. :))

 

پاسخ:
سلام مریم جان.
ممنون از لطفت. امیدوارم تو هم خوب باشی و همه چی روبراه باشه.

نمیدونم چی بگم، منم بودم چپ چپ نگات میکردم;)
ولی برای آدم کتابخونی مثل تو، من پیش خودم اینطور تفسیرش میکنم که احتمالاً دغدغه ها و شرایط توی اینکه کمتر از سابق کتاب خوندی موثر بوده بنابراین فقط میتونم آرزو کنم که اوضاع و شرایط جوری که میخوای رقم بخوره که کتابخونیت رو هم رضایتبخش کنه برات.
مریم کلی هم حساب کنی من خیلی آدم کتابخونی حساب نمیشم واقعاً. فقط روم زیاده و زود خودمو راضی میکنم با همین سطح از مطالعه. میانگین کتاب خوندنم(مطالعه ام) تقریباً سی صفحه در روز بوده پارسال. به نظرم برای همه مون(حتی سرشلوغ ترین هامون) عدد کوچیکیه(اگه صرفاً کتاب خوندنمون رو در نظر بگیریم).
نمیدونم متنبه شدی یا بیشتر ادامه بدم؟ :)

در مورد کتاب موکرجی و داوکینز هم میفهمم چی میگی و کاملاً حق داری اینو بگی. برای من که توی این حوزه یه خواننده غیر تخصصی حساب میشم و صرفاً به خاطر علاقه رفتم سراغش، اینطوریه که یه چشم انداز وسیعی هست توی این حوزه که هر کدوم از اینها با یه رنگ عینک خاصی به این چشم انداز نگاه میکنن و گوشه هایی از اونو به ما معرفی میکنن. حرف من صرفاً اینه که رنگ عینک داوکینز و گوشه هایی که اون میگه برام جالب تر بوده. کتاب موکرجی رو هم واقعاً خیلی دوست داشتم حتی تو برنامه ام هست که یه بار دیگه بخونمش. ولی انقدر رفته بود توی تاریخ(تاریخی که روایت کردنش مملو از خطاهای مختلفه) که گاهی سررشته اصلی گم میشد برای من(ببین گفتم "برای من". دوباره قاطی نکنی سرمون:) )

خیلی عالی بود سامان جان.گروه بندی کتابها و توضیحات خوبت برام جالب بود.من سال گذشته یکی از بهترین کتابهایی که خوندم کتاب چرا اطلاعات رشد می کنند؟ بود که حسابی باورهامو بهم ریخت.اگر وقت کردی تجربه این کتاب رو هم برامون بنویس.این چند وقت حسابی منتظرم پست هات هستم.بیشتر برامون بنویس

خیلی مخلصیم بهنام

پاسخ:
ممنونم بهنام جان. تو لطف داری و منم اینو میدونم که از لطفته که اینطور میگی.

آره این کتاب هم جزو کتابهای خیلی خوبی بود که پارسال خوندم. اما راستش هنوز انقدر توی این حوزه بیسوادم که حرف خاصی از چیزی که این کتاب داره میگه هم نمیتونم بزنم یا به یه جمع بندی برای خودم برسم.
مفاهیمی که میتونم بگم با خوندن این کتاب، بهتر از قبل برام جا افتاد اینا هستن:
-اطلاعات چیه و وقتی که داریم از اطلاعات حرف میزنیم منظور چیه؟
-ارتباط "نظم فیزیکی" با "اطلاعات" و تا جایی که من از حرفهای هیدالگو فهمیدم تقریباً یکی گرفتن این دو.
-آنتروپی چیه؟
-آیا آنتروپی همون بی نظمیه؟ اگه نه ربطشون چیه؟
-هستی با عینک اطلاعات چطوری تعریف میشه؟

فکر میکنم برای جواب همین چند سوال هم نیاز دارم چندین بار دیگه اون قسمتها رو بخونم تا بفهمم چی به چی شد;) . دیگه خودت حساب کن این سرگردانی رو چطور میشه نوشت.

و یکی از توصیف هایی که خیلی دوست داشتم این بود که هیدالگو، تولد رو به سفر در زمان تشبیه کرده بود. اینکه بچه تا زمانی که در رحم مادرشه، داره دنیایی رو تجربه میکنه که چند صد هزار پیش هم همون رو تجربه میکردن و بلافاصله بعد از تولد میشه گفت که چندصد هزار سال سفر کرده در زمان.

سلام وقتتون بخیر

من از طریق صفحه توصیه متممی ها با وبلاگ شما آشنا شدم ( اونجا لینکش رو گذاشته بودید)

خیلی خیلی عالی بود ، ممنونم. اگر که توضیحات بیشتری در خصوص کتاب‌ها می‌نوشتید قطعا من تا آخرش میخوندم و حوصلمون سر نمیرفت ، مطمئن باشید چون قلم خوبی دارید. 

مجددا متشکرم از معرفی این همه کتاب خوب

پاسخ:
سلام. مخلصم حامد جان لطف داری.
خوشحالم که اینطور فکر می کنی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی