زندگی در کلمات

گاه نوشته ها

زندگی در کلمات

گاه نوشته ها

بایگانی
آخرین نظرات
جمعه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۸، ۱۲:۲۴ ق.ظ

فهرست کتاب هایی که در سال 97 خواندم

سال نود و هفت به نسبت سال نود و شش کمی بیشتر مطالعه کردم.تفاوت خیلی چشمگیر نبود ولی با وجود مشغله هایی که از سال نود و شش بیشتر بودند، نسبتاً نتیجه ی راضی کننده ای بود.

معمولاً سال را با مطالعه ی یک رمان خوب شروع می کنم.سال گذشته هم با رمان خانواده تیبو شروع کردم که اینجا چیزهایی در موردش نوشته ام.

هر سال چند کتاب برای بازخوانی مجدد در لیستم قرار می دهم که ممکن است به دلایل مختلفی باشد از جمله:

- برای هضم (جذب و شاید دفع) محتوای آن کتاب نیاز به بازخوانی و فکر کردن بیشتری دارم

- احساس کنم محتوای آن کتاب که ممکن است ماهها و سالهای قبل خوانده باشم در برهه حساس کنونی! بیشتر به کارم می آید

- مشغول مطالعه کتابهایی هستم که ممکن است محتوایی مرتبط با کتابهای قبلی داشته باشند و برای فهم به نسبت بهترشان سراغ کتابهای قبلی برای بازخوانی می روم

- و چند دلیل دیگر!(از جمله علاقه ام به آن کتاب یا نویسنده اش)

 

به هر حال لیست کتابهای سال نود و هفت که برای اولین بار مطالعه کردم یا بازخوانی کردم اینها هستند(سی کتاب و حدود ده هزار و پانصد صفحه):

1-خانواده تیبو - روژه مارتین دوگار - ابوالحسن نجفی

2-مائده های زمینی و مائده های تازه -آندره ژید - هر دو ترجمه از مهستی بحرینی

3-زوربای یونانی - نیکوس کازانتزاکیس - محمد قاضی

4-بانو با سگ ملوس - آنتوان چخوف - غلامحسین نوشین

 

5-تاملات - مارکوس آرلیوس - عرفان ثابتی

6-جستار هایی در باب عشق - آلن دوباتن - گلی امامی

7-پروست چگونه می تواند زندگی شما را دگرگون کند - آلن دوباتن- گلی امامی

8-هنر سیر و سفر - آلن دوباتن - گلی امامی

 

9-سیری در نظریه پیچیدگی - ملانی میچل - رضا امیر رحیمی

10-نظریه سیستم های پیچیده - شروین وکیلی

11-مقدمه ای بر سیستم های پیچیده - محمد رضا شعبانعلی

 

12-راهنمای شاخص های اقتصادی - حمید رضا ارباب

13-اقتصاد برای همه(اقتصاد کلان) - علی سرزعیم

14-بینش اقتصادی برای همه(اقتصاد خرد) - علی سر زعیم

 

15-قدرت عادت - چارلز دوهیک - المیرا محمدی

16-جذبه راز تاثیر گذاری - کرت دبلیو مورتنسن - منصوره سادات بیطرف

 

17-چرخ زندگی- الیزابت کوبلر راس - فرناز فرود

18-هنر درمان - اروین یالوم - سپیده حبیب

19-هنر خوب زندگی کردن - رولف دوبلی - عادل فردوسی پور

20-درباره معنی زندگی - ویل دورانت - شهاب الدین عباسی

21-هر بار که معنی زندگی را فهمیدم عوضش کردند - دانیل مارتین کلاین - حسین یعقوبی

 

22-انسان خداگونه - یووال نوح هراری - زهرا عالی

23-انسان خردمند -یووال نوح هراری - نیک گرگین

24-در جستجوی طبیعت - ادوارد ویلسون - کاوه فیض الهی

25-ژن خودخواه - ریچارد داوکینز - جلال سلطانی

 

26-مفهوم ها و ابزارهای تفکر نقادانه - ریچارد پل و لیندا الدر - مهدی خسروانی

27-ماهیت ها و کارکرد های تفکر نقادانه و خلاقانه - ریچارد پل و لیندا الدر - مهدی خسروانی

28-مغالطه های پر کاربرد - ریچارد پل و لیندا الدر - مهدی خسروانی

29-راهنمای تفکر نقادانه - نیل براون و استیوارت کیلی - کوروش کامیاب

 

30-دوازده نظریه درباره طبیعت بشر - لزلی استیونسن،دیوید هابرمن،پیتر متیوز رایت- میثم محمد امینی

 

۹۸/۰۱/۱۶
سامان عزیزی

نظرات  (۶)

ممنون از لیستی که منتشر کردی سامان جان
پاسخ:
مخلصم بهروز جان
سلام سامان جان
ممنون از شما بابت معرفی لیست.
باید بعضی از کتاب هایی که خوندی و معرفی کردی رو در برنامه ام بگذارم.
پاسخ:
سلام جواد جان.
ما خدمت شما خیلی ارادت داریم برادر.
بیشتر بیا این طرفا :)
سامان جان
چشم، قربان.
راستی ی سوال
از بین 4 کتابی که در رابطه با تفکر انتقادی خوندین (4 کتاب آخر)
به نظر شما، کدوم شون ساده و قابل فهم تر این موضوع را بیان می کند؟

پاسخ:
جواد جان، به نظرم هر چهارتاشون ارزش خوندن دارن در کل.
سه تای اول کمی سرسری و سریع به این موضوع پرداختن ولی آخری(راهنمای تفکر نقادانه) به نسبت بهتر از اونها بود به نظرم.

اگه بخوای بیشتر از سطح این چند کتاب مطالعه کنی فکر می کنم خوندن بعضی از کتابهایی که بچه های رشته فلسفه و منطق می خونن گزینه بدی نباشه.منظورم کتابهائیه که متمرکز روی "منطق" هستن و بیشتر به ارزیابی استدلال های فلسفی می پردازن.

ممنون سامان جان.
اتفاقا من هم این کتاب رو تو برنامه ام گذاشته ام تا مطالعه کنم.
سلام، چقدر جالب بود برام که لیست کتاب های مطالعه شده تون رو اینقدر نزدیک به نظر و سلیقه ی خودم دیدم. تازه با وبلاگ تون اشنا شدم و امیدوارم بعد از این بیشتر از نوشته هاتون استفاده کنم.
قبلا کوتاه در مورد کتابخوانی با هم یه صحبت کوتاه داشتیم سامان جان اما میخواستم نظرتو در مورد شیوه کتابخوانی بپرسم.
برای من که تا الان خیلی کتابخوان نبودم به نظرت چی مهمتره.زیاد کتاب خواندن مهمتره یا کیفیت کتاب خواندن؟چندتا کتاب خوندن بهتره یا یک کتاب را چندبار خواندن.
متشکرم
پاسخ:
محمد جان، به نظرمجواب دادن به این سوال کمی سخته. منظورم اینه که گنجاندن یه دو راهی در سوالت(اینکه کتابهای زیادی بخونیم یا کتابهای محدودی رو زیاد بخونیم)، جواب دادن رو سخت میکنه و فکر می کنم جواب سر راستی نمیشه به این سوال داد.
اگر بخوام فقط یه جواب کوتاه بدم، میتونم بگم: "بستگی داره."(واقعاً به خیلی چیزها بستگی داره.از سبک یادگیری شخص بگیر تا اهدافش از مطالعه و الی آخر)

اما اگه بخوام از جواب کلی دادن به سوالت فاصله بگیرم، شاید گفتن تجربه ی شخصی خودم در زمینه کتاب خوندن، برای اینکه خودت به جواب شخصی خودت برای سوالت برسی مفید باشه(شایدم نباشه اما کاریه که فعلاً از دستم بر میاد).
کتاب خوندن جدی من از حدود پونزده شونزده سالگیم شروع شد. کتابهای زیادی برای خوندن دم دستم نبود ولی از همونهایی که بود شروع کردم.زیاد برام مهم نبود که چی بخونم، فقط یه حس خوبی به کتاب خوندن داشتم که همون حس برای ادامه دادن کمک کننده بود. یادمه توی یه مقاطعی، بعضی کتابها رو میخوندم که بگم خوندمشون!. در واقع کتابهای با کلاسی بودن که ظاهر روشنفکرانه ای بهم میدادن(مثلاً یکی دوتا کتاب دکتر سروش) یا باعث میشدن که دچار توهم خاص بودن و متفاوت بودن بشم و حس کنم با دورو بری هام یا دوستام خیلی فرق دارم!
توی یه مقاطعی بر اساس نیاز هام دنبال مطالعه میرفتم.گاهی برای کنجکاوی هام.گاهی به توصیه برخی معلم هام یا دوستام کتابی رو انتخاب میکردم. گاهی از ارجاع نویسنده ها به کتابی میرسیدم و الی آخر.

برای چند سال، هر سال حدود پنجاه تا هفتاد هشتاد تا کتاب میخوندم. یکی دو سال بوده که هفت هشت تا کتاب بیشتر نخوندم. خلاصه در کمیت هم نوسانهای زیادی رو تجربه کردم. حتی توی دو مقطع، کلاً کتاب خوندن رو کنار گذاشتم(دچار بحران فلسفی شده بودم و هی از خودم میپرسیدم اصلاً چرا باید کتاب بخونم؟چرا کتابهای زیادی بخونم؟ کم بخونم یا زیاد بخونم؟ همینطوری بخونم یا با برنامه های خاصی بخونم؟ چه حوزه هایی؟ اصلاً این همه کتابی که خوندم به چه دردم خورده؟ چرا این همه میخونم ولی تبدیل به عمل کردن آموخته هام اینقدر کمه؟ و همین فرمونو خودت برو جلو:)

پس میبینی که تا چندین سال، الگوی با ثباتی در سبک کتاب خوندنم قابل مشاهده نیست.تازه توی چند سال اخیر، به یه الگوی نسبتاً با ثبات برای خودم رسیدم.
به هر حال اگه بخوام یه توصیه کوچیک توی این زمینه بکنم(و در حد  نظر شخصی یه دوست غیر کارشناس روش حساب کنی)، فکر می کنم یه بازه زمانی یکی دو ساله به خودت وقت بده، و توی این بازه تا جایی که میتونی کتاب های مختلف بخون(مثلاً صد تا کتاب)از کتابهایی که خیلی دوست داری بخونیشون تا کتابهای دوست نداشتنی یا کتابهایی که میترسی بری سراغشون. تقریباً یقین دارم که بعد از این دوره، الگوی خاص خودت رو پیدا میکنی. یعنی چیزی که برای شخص خوت، هم مفید تره و هم موثر تر(و طبیعتاً هر چی جلوتر بری سبکت رو برای خودت پخته تر هم میکنی)
به حول و قوه الهی;)

در نهایت میخوام بگم که اون دو راهی ای که در سوالت مطرح کردی، به نظرم، به دو راهی اشتباهه که شاید ما رو محدود میکنه و در یه قالب "یا این یا اونِ" ذهن ساخته(یعنی ناشی از خطاها و میانبرهای مغزمون-مثل "یا جوجه تیغی یا روباه" در بحث استراتژی کسب و کار) قرار میده.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی