زندگی در کلمات

گاه نوشته ها

زندگی در کلمات

گاه نوشته ها

بایگانی
آخرین نظرات
جمعه, ۲۱ مهر ۱۳۹۶، ۰۱:۳۸ ق.ظ

تهوع سارتر

معمولاً سعی می کنم بعد از خواندن هر کتابی، اگر امکان پذیر باشد، یک صفحه در مورد آن بنویسم. این کار را به این صورتی که گفتم از محمد رضا شعبانعلی یاد گرفته ام. قبل از اینکه از این روش استفاده کنم، کتاب هایی را که می خواندم خلاصه می کردم یا از بخش هایی از آن یادداشت برداری می کردم. 

هنوز عادت یادداشت برداری ام را حفظ کرده ام اما نوشتن یک صفحه در مورد یک کتاب، فواید زیادی برایم داشته است. فوایدش را نمی گویم و امیدوارم خودتان این کار را انجام دهید و نتایجش را ببینید.

*

کتاب "تهوع" ژان پل سارتر را چند سال پیش برای دومین بار خواندم. یک صفحه ای را که در موردش نوشتم اینجا می گذارم.

 

 

 

- توصیفی موشکافانه و دقیق از واقعیات و اتفاقاتی که برای آنتوان روکانتن رخ می دهد. گفتگوهای درونی، خیالات و توهمات او که گاه مرزی میان آنها و واقعیات، قابل تشخیص نیست.

- توصیفات و توضیحات بی هدف، بی سر و ته، فقط توصیف! .برای عریان کردن زندگی.

- بیان تفاوت "ماجرا" و "واقعیات" از نظر سارتر جالب است:

ماجرایی در زندگی ندارم، ماجرا ها هیچ گاه اتفاق نمی افتند. آنچه اتفاق می افتد(واقعیات) اتفاق افتاده است و وقتی که ما نقل شان می کنیم،آنها را تبدیل به ماجرا می کنیم (ماجرایی که آغاز و انجامی دارد، در حالی که واقعیاتی که اتفاق می افتند،آغاز و انجامی ندارند و لحظات، پی در پی می آیند و بدون وقفه می روند)

 

-روکانتن به دنبال نظمی قابل اتکا می گردد (زندگی قابل پیش بینی!)

- بحث وجود (بود) و جوهر (ماهیت) از دید سارتر : ما اول فقط "وجود" داریم و با گذشت زمان است که دارای "جوهر" (ماهیت) می شویم.

-روکانتن،انگیزه ادامه زندگی را در هنر می یابد...

*

پی نوشت: نمی دانم صفحه ام کوچک بوده که انقدر کم نوشتم! یا اینکه سارتر،در این رمان، چیز زیادی برای گفتن به من نداشته است.

 

۹۶/۰۷/۲۱

نظرات  (۲)

۲۲ مهر ۹۶ ، ۱۱:۰۱ حسن کشاورز
سلام سامان عزیز
نوشتن در خصوص کتاب ها توان و ظرفیت سوال پرسیدن را به عنوان یک مهارت بالامی برد و چه بسا در نوشته های او طنین می اندازد .من تاکنون خلاصه برداری می کردم ولی به یُمن این کار ارزشمند در سایت ام این مهم را انجام خواهم داد.
پاسخ:
سلام حسن عزیز
به تازگی شروع کردم و بیشتر وبلاگ می خونم.از نوشته های خوبت استفاده کردم.
منتظر نوشته هات در مورد کتابهایی که میخونی هستم
۲۹ بهمن ۹۶ ، ۰۱:۲۹ وحید نصیری
سامان عزیز
جند وقته پیش کتاب اگزیستاسیالیسم و اصالت بشر سارتر رو خوندم گویا این کتاب خلاصه عقاید سارتر خیلی هم ازش لذت بردم ( البته به عنوان یک کتاب مختصر گفت وگو محوز فلسفی )
خیلی درگیر این هستم که به شرط حیات یکی دو کتاب خوب هم ازش بخونم یکی احتمالا کتاب کلماتش باشه و یکی هم این تهوع فقط امیدوارم خوب باشه.
راستی سامان اگر خواستی یک کتاب خوب برای مطالعه نیچه به کسی معرفی کنی کتاب چگونه نیچه بخوانیم رو درنظر داشته باش تازگی گرفتم و هنوز نخوندمش ولی توزق که می کنم کیف می کنم ازش.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی