زندگی در کلمات

گاه نوشته ها

زندگی در کلمات

گاه نوشته ها

بایگانی
آخرین نظرات
چهارشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۳۵ ب.ظ

ایرانیان،فاقد استعداد برتر

دنیل گلمن در کتاب هوش هیجانی "توانایی به تاخیر انداختن خواسته ها" را با تکیه بر آزمایش های مختلفی که روانشناسان انجام داده اند، استعداد برتر می داند.(و این مسئله به یکی از باورهای من هم تبدیل شده است).

فارغ از همه ی تحلیل های آبکی و حوصله سر بری که این روزها از رسانه های مختلف تا داخل تاکسی و اتوبوس می شنویم(با استثنا کردن معدود تحلیل های سیستمی ای که از برخی متخصصان این حوزه می شنویم)، فکر می کنم یکی از مواردی که بلای جان این مملکت شده است، نداشتن این استعداد(یا در حد جلبک داشتنش) است.

مردم و مسئولین هم ندارد.

در کودکی که سهل است به نظرم اگر آزمایش مارشملو را در بزرگسالیِ اکثریت ما هم تکرار کنند، درجا شیرینی اول را خواهیم بلعید.

 

و در آخر ، همین چند خط حرفِ بیخودی را هم می توانید از همان حرف های تاکسی اتوبوسی به حساب بیاورید.چون خودم هم همین کار کردم.(البته من مسیرم کوتاه بود و زود پیاده شدم وگرنه این پستم انقدر کوتاه نمیشد:) )

 

نظرات  (۱)

سلام 
دوست عزیز وبلاگ خوبی دارید جالب بود ممنون از مطالبتون 
راجع به تست مارشملو بگم خود تست جالبه و احتمالا نظرتون هم با درصد بالای درسته
انا واقعیت اینه که افراد در شرایط مختلف راحع به این تست متفاوت واکنش نشون دادن و هنینطور مردم ما هم در شرایط متفاوت متفاوت واکنش نشون میدن نباید با یک اتفاق راجع به کل موضوع نظر داد
پاسخ:
سلام.ممنون.نظر لطف شماست
همونطور که میدونید آزمایش مارشملو صرفاً یک آزمایشه که نقطه ی شروعی برای سنجش این توانایی(یعنی به تاخیر انداختن خواسته ها) محسوب میشه.در واقع میشه گفت یه کد برای اشاره به این موضوعه.
سنجش این توانایی و صحبت کردن در موردش،تعریف اون و مشخص کردن مصداق هاش و غیره، نیاز به زمان زیادی داره که در حوصله ی اینجا نیست.
فکر می کنم بیشتر از ده ساله که توجه ام به این توانایی و بررسیش در تصمیمات و رفتار خودم و اطرافیانم جلب شده و این نظرم(که یک نظر شخصی هست و ممکنه کاملاً هم اشتباه باشه) بر اساس یک اتفاق شکل نگرفته. البته نمیدونم منظور شما از اینکه گفتید"نباید با یک اتفاق راجع به کل موضوع نظر داد" دقیقاً کدوم اتفاقه؟ چون من در این پست به هیچ اتفاقی اشاره نکرده بودم! و اتفاقاً هیچ اتفاق خاصی هم به طور خاص مد نظرم نبود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی