زندگی در کلمات

گاه نوشته ها

زندگی در کلمات

گاه نوشته ها

بایگانی
آخرین نظرات
جمعه, ۱۲ آبان ۱۳۹۶، ۰۲:۲۲ ق.ظ

اگر شاغل هستید حتماً این کتاب را بخوانید

 

ابتدا قصد داشتم که خلاصه ای از این کتاب را  در اینجا بگذارم ولی از آنجا که این کتاب ،کتاب حجیمی نیست و نثر خوب و روانی هم دارد،ترجیح دادم که صرفاً به معرفی آن اکتفا کنم و فکر می کنم خلاصه آن هم چندان کاربردی نخواهد بود.

اولین بار که   متمم در سال 92 این کتاب را به عنوان یک کتاب مفید در حوزه رفتار سازمانی معرفی کرد، فکر نمی کردم آنقدر نکات مفید و کاربردی در آن پیدا کنم ولی با مطالعه چند صفحه از آن متوجه شدم که در اشتباه بوده ام.

طبیعتاً بسته به اینکه چه نوع شخصیتی داریم و در چه سازمانی کار می کنیم و شرایط به چه صورت است،ممکن است نقش ها و رفتار های مختلفی را از خودمان بروز بدهیم .نویسندگان این کتاب بر پایه تحقیقاتی که انجام داده اند،معتقدند که هفت نقش وجود دارند که در محیط های کاری مختلف احتمال بروزشان بیشتر است.

بر این اساس ابتدا به توصیف و معرفی ویژگی های این نقش ها می پردازند که ممکن است ما یا سایر همکارانمان در آنها گرفتار شده باشیم.

این هفت نقش عبارتند از :

قهرمان :نیاز به ستایش شدن و عملکرد بهتر نسبت به بقیه داشتن

مراقب :احساس مسئولیت در مورد مسائل شخصی دیگران

سرکش :نادیده گرفتن قوانین و بر خلاف دیگران عمل کردن

فداکار :تحمل درد و عذاب و از خودگذشتگی به خاطر دیگران

سرگرم کننده :کارهای سرگرم کننده برای از بین بردن فشار عصبی و خوشحال کردن دیگران

صلح جو :هر کاری می کند تا صلح و آرامش از بین نرود

نامرئی :سعی می کند مورد توجه قرار نگیرد تا با مشکلات کمتری روبرو شود

نویسندگان معتقدند که هر کدام از این نقش ها دارای دو وجهه هستند :اول -قبول نقش و دوم-برچسب خوردن.

 

سپس به ارائه راهکار چهار مرحله ای ساده و اثرگذاری می پردازند که کمک می کند تا خودمان را از دام این نقش ها رها کنیم.

همچنین به بررسی چالش هایی که مدیران برای هدایت کارکنان دارند می پردازند و در شفاف کردن و نام گذاری این چالش ها نکات جالبی را بیان می کنند.

در پایان، مفهوم "فرهنگ سازمانی" را به عنوان چیزی که بیانگر نگرش ها،رفتار ها،ارزش ها و اصول اخلاقی غالب در داخل یک سازمان است مورد بررسی قرار می دهند.

 

 با وجود اینکه این کتاب در فضای متفاوتی از فضای کسب و کار های ما نوشته شده است ولی انگار شباهت ها بیشتر آن چیزی است که تصورش را می کنیم.

من از مطالعه این کتاب نکات مفید زیادی را یاد گرفتم و در عمل به کارم آمدند و فکر می کنم برای همه ی آنهایی که شاغل هستند هم می تواند نکات کاربردی و مفید زیادی داشته باشد(چه برای کارکنان و چه برای مدیران).حتی با شناخت مختصری که از فضای برخی کسب و کارها و فرهنگ های سازمانی دارم می توانم بگویم مطمئنم که مفید خواهد بود.

 

لینک مرتبط: صفحه معرفی این کتاب در سایت متمم

پی نوشت: اگر شاغل نیستید،لطفاً این کتاب را نخوانید.چون وقتتان تلف خواهد شد و بگذارید برای زمانی که جایی مشغول کار می شوید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی