پاسخ:
سلام هیوا.
ممنونم. خوبم. امیدوارم تو هم خوب و خوش باشی.
هیوا تفسیر این پاراگراف نیچه بحث خیلی مفصلیه(و البته به نظرم جالب و مفید هم هست)
من فکر می کنم برای تفسیرش باید چندتا کتاب از نیچه خونده باشی(که میدونم تو خوندی) و تا حدی با مدل ذهنیش آشنا باشی.
پس با توجه به اینکه تو چندتا کتاب از نیچه از نیچه خوندی من یه توضیح مختصر میدم امیدوارم جواب تو توش باشه.
اون جمله معروف نیچه هست که میگه درخت هر چی بیشتر قد کشیده باشه و شاخه هاش به سمت نور بالا رفته باشن، ریشه هاش هم عمیقتر در خاک و تاریکی فرو رفتن(نقل به مضمون!) رو یادته؟
در واقع نیچه همیشه از یه پتانسیلی در شخصیت انسانها صحبت میکنه و خیلی از اوقات داشتن صفات و فضیلت های انسانها رو با ضدشون میسنجه. اگه یه صفت مثبت رو بهش بدیم(مثل شاخه هایی به سمت نور میرن) اون سمت دیگه ش رو هم ردیابی میکنه(ریشه هایی که تو تاریکی فرو میرن)
مثلاً به نظرم میاد که وقتی به نیچه بگی فلان شخص یه ویژگی داره و توی این ویژگی +3 میگیره، اون بهت میگه اگه اون شخص -3 رو هم تجربه نکرده باشه یا تصوری ازش نداشته باشه یا درکی ازش نداشته باشه، در واقع +3 رو هم نداره!
بیا هر صفت و ویژگی ای رو روی یه محور تصور کنیم(مثل مثال بالا). فکر میکنم نیچه معتقده که کسی میتونه روی محور به سمت بالا حرکت کنه که "بتونه" (یا "تصور کنه" یا "درک کنه" ) روی محور به سمت پائین هم بره.
بحثش جوانب خیلی بیشتری داره ولی برای رسوندن منظورم به نظرم کافیه.
حالا توی این پاراگراف، باید ببینیم اون چه ویژگی مثبتی برای ابرانسانش قائله که معتقده این شرّ واجد اونه.
من تصور می کنم والاترین ویژگی ای که نیچه برای ابرانسانش قائله "آفرینندگی" هست(با تعریفی که توی کتابهاش هست)
پس به نظرم میرسه که این شریرترین چیز مد نظر نیچه، "ویرانگری" هست(بازم با تعریف نیچه)
ویرانگرِ همه باورها و اعتقادات، حتی ویرانگر همه فضیلت ها(کهنه ها مخصوصاً)
به هرحال همونطور که گفتم بحثش خیلی مفصل تر و گسترده از ایناست و اگه کسی با مدل ذهنی نیچه آشنا نباشه و این توضیحات منو بخونه، مطمئناً ناقص متوجه میشه و ممکنه به خطا بره.
پی نوشت: اشاراتی هم به عشق و دلسوزی مسیح داره که تفسیر اون قسمتش رو برای خودت میگذارم ;)
سلام سامان
امیدوارم حالت خوب باشه
سامان برداشتت از این شر و گناه بزرگ آرامشبخش چیه؟ چون الان اینها برای ما بار معنایی منفی دارند ولی برای نیچه اینطور نیست.