زندگی در کلمات

گاه نوشته ها

زندگی در کلمات

گاه نوشته ها

بایگانی
آخرین نظرات
جمعه, ۲۸ آبان ۱۴۰۰، ۰۵:۵۶ ب.ظ

چرا مهاجرت نمی کنم؟ (صحبت های دکتر رنانی)

فکر می کنم بحث مهاجرت، یک بحث چند وجهی است و صرفاً نمی توان از یک جنبه به تحلیل آن پرداخت.

در واقع به نظر میرسد که مسئله مهاجرت از مسائل چند ریشه ای باشد و نمی توان صرفاً یک ریشه(مثلاً معیشتی) برای آن در نظر گرفت.

از طرفی، بررسی پیامد های این تصمیم(مهاجرت)، هم در سطح فردی و هم در سطح اجتماعی وجوه مختلفی دارد.

این مقدمات را گفتم که بگویم من هم(شاید مثل بسیاری از شما) این مسئله را صرفاً از یک جنبه و صرفاً با یک عینک خاص نمی بینم.

 

متاسفانه(متاسفانه را، هم برای ما که مانده ایم، هم برای آنها که رفته اند و هم برای کشورمان می گویم)، بر اساس آمارهایی که گاه و بیگاه منتشر می شوند در سه چهار سال اخیر موج دیگری از مهاجرت آغاز شده است و ظاهراً همچنان ادامه دارد. البته بدون این آمارها هم، این موج برای بسیاری از ما کاملاً ملموس و قابل مشاهده است.

دیروز داشتم به صحبت های دکتر محسن رنانی در این زمینه گوش میدادم که به تازگی منتشر کرده اند.

صحبت های دکتر رنانی، همانطور که خودشان هم اشاره می کنند، در سطح فردی به مسئله مهاجرت می پردازد، از ریشه ها و دلایلی که منجر به این تصمیم می شود بحث زیادی به میان نمی آید(که البته برای یک فایل حدوداً یکساعته منطقی هم نیست)، و به نظر من، بخشی از استدلال ها و توضیحات ایشان از تجربه شخصی شان می آید و ممکن است در مورد فرد دیگری صادق نباشند.

همچنین فکر می کنم هم در بخش اول صحبت ها(بحث ساحت های سه گانه ی انسان بودگی) و هم در بخش دوم(مسئله مهاجرت و ارتباط آن با بخش اول بحث)، می شود مسائل و نظرات مختلفی را مطرح کرد که سمت و سوی بحث را به نقاط متفاوتی ببرد، اما با وجود همه ی این بحث ها، فکر می کنم صحبت های دکتر رنانی در این فایل صوتی ارزش گوش دادن و فکر کردن دارند.

به نظرم چه موافق صحبت ها و استدلال های ایشان باشیم و چه موافق نباشیم، بررسی کردن مسئله مهاجرت از این زاویه برایمان خالی از فایده نخواهد بود.

 

فایل صوتی صحبت های دکتر رنانی را می توانید همینجا بشنوید یا به کانال تلگرام ایشان مراجعه نمائید:

 

دریافت

حجم: 12.7 مگابایت
توضیحات: چرا مهاجرت نمی کنم؟

 

۰۰/۰۸/۲۸
سامان عزیزی

محسن رنانی

مهاجرت

نظرات  (۱)

۲۸ آبان ۰۰ ، ۲۱:۲۹ امیرعلی رستگار کازرونی

..::هوالرفیق::..

سلام سامان عزیز،

انشاالله سلامت باشی.

 

من همان شب صحبت‌های ایشان را به صورت آنلاین از طریق آپارات نگاه کردم. اصلاً نمی‌خوام توی این دیدگاه شروع به بحث و نقد صحبت‌ها بکنم چرا که به قول تو نگاه شخصی خودشان را داشتند می‌گفتند و اون رو به ساحت‌های مختلف انسان ربط و بسط می‌دادند؛ این جای صحبت زیادی داره.

 

در واقع توی این دیدگاه من هم می‌خواستم هم راستا با خودت بگم که فکر می‌کنم شنیدن صحبت‌هایشان برای دیدن یک زاویه دیگر از مهاجرت بد نباشد.

 

مهاجرت کردن رو اگر بخوام تشبیه کنم توی این شرایط مثل یک بیمار بسیار پیچیده (Compliacted) هست که اجزای زیادی از بدنش درگیر هست. هم کلیه درست کار نمی‌کنه هم کبد داره از کار میوفته هم ریه آب آورده هم قلبش کم کار شده و حالا توی این شرایط می‌خوای براش تصمیم بگیری...

معمولاً برای مشورت با دیگر اساتید، درخواست کانسالت (Consult) یا همون مشاوره می‌فرستیم. این کانسالت ممکنه توی تصمیم گیری به ما کمک کنه و یا نکنه (می‌خوام بگم که ما از کانسات کردن انتظار گرفتن جواب قطعی و نهایی نداریم)

به شخصه گوش دادن به این صحبت‌ها رو مثل کانسالت کردن در مورد «رفتن یا ماندن» می‌بینم...

امیدوارم شنیدن‌شون کمک کنه توی گرفتن این تصمیم بتونیم سیستمی‌تر به موضوع نگاه کنیم.

 

اراادت و اخلااص

 

پاسخ:
سلام امیرعلی جان.
ممنونم. امیدوارم تو هم خوب و سلامت باشی.

تشبیه ات رو خیلی دوست داشتم.
و به نظرم خیلی به جا بود.

مخلصم ;)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی