زندگی در کلمات

گاه نوشته ها

زندگی در کلمات

گاه نوشته ها

بایگانی
آخرین نظرات
دوشنبه, ۴ فروردين ۱۳۹۹، ۱۲:۵۹ ق.ظ

کتاب هایی که در سال 98 خواندم

پیش نوشت شوخی(واج آرایی "ش" داشت:): بعد از گوش دادن به هدیه نوروزی متمم(فایل های صوتی در مورد کتاب خریدن و کتاب خواندن)، در برخی موارد(و نه در اغلب موارد)، حس آن شخصی را داشتم که برای اولین بار از او پرسیدند که شب ها که می خواهد بخوابد ریش بلندش را زیر پتو می گذارد یا روی پتو ;)

که البته این چیز خوبیه برای من.

 


 

نمی دانم که از میزان کتاب خوانی ام در سال گذشته راضی هستم یا نه؟ شاید می توانستم کتاب های بیشتر و بهتری بخوانم. شاید می شد موثر تر مطالعه کنم. شاید می شد لذت های بیشتری از مطالعه کردنم ببرم. و ده ها شاید و اگر دیگر.

اما حسی که الان دارم این است که چندان ناراضی نیستم.

سطح رضایتم ربط چندانی به تعداد کتاب ها یا تعداد فصل ها و صفحاتی که می خوانم ندارد. راستش را بخواهید تا قبل از انتشار مطلب "کتاب هایی که در سال 97 خواندم"، هیچ وقت تعداد صفحاتی را که در سال خوانده بودم نشمرده بودم. حتی تعداد کتاب ها را هم حدودی به خاطر می آوردم.

یکی از معیارهای مهمم برای رضایت از مطالعه، میزان و عمق چیز هایی است که یاد گرفته ام. و مهمتر از این، اینکه این آموخته ها چقدر مفید بوده اند و من چقدر توانسته ام در زندگی ام از آنها بهره ببرم و الی آخر(البته با توجه به ساختار مغز انسانها و انواع خطاها و انواع تنبلی ها، انتظار خیلی بالایی از خودم نداشته ام. شما هم نداشته باشید. منظورم انتظار از من است:)

همانطور که محمد رضا در آن فایل های صوتی توضیح می دهد، استفاده از مدل بلوم برای حوزه کتاب و کتابخوانی می تواند خیلی مفید باشد.

تا قبل از آشنایی با مدل بلوم هم تا حد زیادی معیار های سنجش سطح رضایتم از کتابخوانی هایم به این طبقه بندی نزدیک بود اما بعد از آشنایی با مدل بلوم، به نظرم بهتر و شفاف تر می توانم یادگیری ام از کتاب ها را ارزیابی کنم.

برای امسال(به شرط حیات) تصمیم دارم به چند مورد از توصیه هایی که محمد رضا در این فایل صوتی توضیح داد عمل کنم و امید دارم که کمک کنند کتاب خواندنم را اثربخش تر و البته لذتبخش تر کنم.

برای شروع، به جای تعداد صفحاتی که سال گذشته خواندم، تعداد فصول را می شمارم ;) هرچند فلسفه و معنی هیچکدام از از این شمردن ها را نمی دانم. شاید چند سال بعد فهمیدم. منظورم این نیست که کار مفیدی نیست یا اصلاً نمی فهممش(حداقل می دانم که می تواند شاخصی برای سنجش خودمان باشد)، حرفم این است که من هنوز آنطور که باید نمی فهممش. به هر حال کتابهای 98 حدود 700 فصل شد:)

 

فعلاً دیگه چیزی به ذهنم نمیرسه برای مقدمه این پست بنویسم. بریم برای لذت لیست کردن :)

 

کتاب هایی که سال 98 خواندم یا بازخوانی(دلایل بازخوانی کردن هایم را در پست سال گذشته گفته ام) کردم(مثل سه کتاب از دن اریلی و کتاب کانمن) اینها هستند:

 

1- لبه تیغ - ویلیام سامرست موام - مهرداد نبیلی - انتشارات علمی و فرهنگی

2- مردی به نام اوه - فرناز تیمورازف - نشر نون

3- سمفونی مردگان - عباس معروفی - انتشارات ققنوس

4- مهمانسرای دو دنیا - اریک ایمانوئل اشمیت - شهلا حائری - نشر قطره

5- سولاریس - استانیسلاو لم - صادق مظفرزاده - شرکت تهران فاریاب

6- تنهایی پرهیاهو - بهومیل هرابال - پرویز دوائی - نشر پارس کتاب

7- اعترافات یک کتاب خوان معمولی - آنه فدیمن - محمد معماریان - نشر ترجمان

 

8- زندگی خوب (30 گام فلسفی برای کمال بخشیدن به هنر زیستن) - مارک ورنون - پژمان طهرانیان - نشر نو.

9- هنر ظریف بی خیالی - مارک منسون - واحد ترجمه انتشارات کلید آموزش.

10- هشت درس برای زندگی زناشویی شادمانه تر - ویلیام گلاسر و کارولین گلاسر - مهرداد فیروز بخش - نشر ویرایش

11- تخت پروکروستس - نسیم نیکولاس طالب - محمد رضا مردانیان - انتشارات تمدن علمی.

 

12- آگاهی - سوزان بلکمور - رضا رضایی - نشر فرهنگ معاصر

13- مقدمه ای بر سیستم های پیچیده - محمد رضا شعبانعلی

14- واقع نگری - هنس روسلینگ - عاطفه هاشمی و سید حسن رضوی - نشر میلکان

 

15- راهنمای تفکر تحلیلی - ریچارد پاول و لیندا الدر - شیوا دهقانی - انتشارات بهجت.

16- مغلطه (راهنمای درست اندیشیدن) - جمی وایت - مریم تقدیسی - انتشارات ققنوس

 

17- چرا ملت ها شکست می خورند - دارون عجم اغلو و جیمز رابینسون - محسن میردامادی و محمد حسین نعیمی پور - انتشارات روزنه

18- الزامات سیاست در عصر "ملت-دولت" - احمد زید آبادی - نشر نی

19- 1984 - جورج اورول - صالح حسینی - انتشارات نیلوفر

20- جامعه شناسی به زبان ساده - صادق زیبا کلام - انتشارات روزنه

 

21- کج رفتاری - ریچارد تیلر - بهنام شهائی - نشر کتاب مهربان

22- سقلمه - ریچارد تیلر و کاس آر سانستین - مهری مدآبادی - نشر هورمزد

23- دانش مالی رفتاری - میشل ام پمپین - احمد بدری - انتشارات کیهان

24- مالی رفتاری و تیپ های چهارگانه سرمایه گذاران - میشا ام پمپین - میثم احمدوند و علی سنگینیان - انتشارات نگاه دانش

25- پاداش - دن اریلی - امیرحسین میر ابوطالبی - نشر ترجمان

26- نابخردی های پیش بینی پذیر - دن اریلی - رامین رامبد - انتشارات مازیار

27- جنبه مثبت بی منطق بودن - دن اریلی - اصغر اندرودی - نشر دایره

28- پشت پرده ریاکاری - دن اریلی - رامین رامبد - انتشارات مازیار

29- دید اقتصادی - پیتر شیف و اندرو شیف - سهند حمزه ئی - انتشارات آریانا قلم

30- تفکر سریع و کند - دانیل کانمن - فروغ تالوصمدی - نشر دُر دانش بهمن

 

پی نوشت: اگر کسی بپرسد که از بین این لیست، کتاب هایی که به نظرت ارزش خواندن نداشتند(نظر شخصی غیر قابل تعمیم و اتکا) را نام ببر، خواهم گفت که چهار مورد از این لیست جزو این طبقه بندی هستند ولی دلم نمی خواهد مستقیماً اشاره کنم ;)

اما اگر بخواهم فقط پنج مورد را که فکر می کنم ارزش زیادی دارند پیشنهاد بدهم(باز هم نظر شخصی غیرقابل تعمیم و اتکا)، فکر می کنم شماره های 12،13،14،17،30  حتماً بالای لیستم خواهند بود.

 

پی نوشت بعدی: اگر هر کدام از دوستان عزیزم در مورد هر کدام از کتابها یا توضیح کلی محتوای آنها سوالی داشت خوشحال می شوم که توضیح بدهم.

 

۹۹/۰۱/۰۴
سامان عزیزی

کتاب خوانی

نظرات  (۴)

سلام سامان

کنجکاوی من بیشتر نسبت به کتاب احمد زیدآبادی هست و همپنین کتاب تنهایی پرهیاهو که عنوانش تجربه های زیادی رو برام تداعی میکنه اما نمیدونم محتواش چقدر مرتبطه به برداشت من از عنوانش. چند بار هم خواستم شروعش کنم ام اینکارو نکردم

فکر کنم انسان خردمند رو هم فراموش کردی یا به یه دلیلی ننوشتی 

پاسخ:
هیوا ما همدیگه رو تا حدی می شناسیم و یه کم با سلیقه هم آشنائیم و این قضیه هم یه ذره توضیح دادن رو ساده میکنه و هم یه ذره سخت.
بنابراین با توجه به توضیح بالا، میتونم به تو بگم که اگه حوزه سیاست دغدغه هست برات(در حدی که خودمون میدونیم میگم) حتماً توی یه فرصتی این کتاب رو بخون.
این کتاب به گفته زید آبادی نتیجه یه تحقیق گسترده و طولانیه که به دلیل اینکه نویسنده احساس ضرورت کرده، فعلاً یه چکیده ازش داده بیرون تا بعداً کتاب مفصل ترش رو منتشر کنه.
کتاب روی تغییراتی متمرکزه که بعد از جنگ جهانی دوم توی دنیا اتفاق افتاد و حوزه سیاست و حکمرانی رو دچار تحول زیادی کرد. که ایران هم شامل این تغییرات هست. حالا داره توضیح میده که الزامات این تغییرات چیه و باید چطور باشه. در کل به نظرم روی نگاه آدم به سیاست و مطالباتش تاثیر خوب و روشنگری میذاره.

کتاب تنهایی پر هیاهو، احساس میکنم شاید توی یه دوره از زندگیت برات جذاب می بود، الان رو نمیدونم. اگه جنایت و مکافات رو خونده باشی، فضای این کتاب هم کمی شبیه اونجاست، نه از لحاظ محتوای داستان از لحاظ جنس روایت کردن. کلاً داره توی ذهن یه نفر میچرخه و کنکاش میکنه. داستان یه شخصی هست که کتاب ها و مجلات رو اوراق میکنه برای خمیر شدن. با نویسنده ها ور میره توی ذهنش و الی آخر. در کل کتاب بدی نیست. جزو اونها نیست که پشیمونم از خوندنش:)

انسان خردمند رو هم جزو مطالعه(با تعریف خودم!) حساب نکردم. گذاشتمش توی سرفصل یادگیری زبان انگلیسی;)

سلام سامان جان

سال نو مبارک 

خیلی ممنون از انتشار این پست. بعضی از کتاب هایی که معرفی کردی به نظرم خیلی جالب میان و من از همین الان گذاشتم تو لیست مطالعاتم . مثل کتاب آگاهی.

اما چند نکته و سوال که دوس دارم نظرت رو بدونم

- کتاب تفکر سریع و کند که اشاره کردی رو راستش من قبلا 100 صفحه ازش خوندم. از همین انتشارات هم بود. به نظرت ترجمه اش ی جوری نیست؟ من خیلی نتونستم باهاش ارتباط بگیرم.

- ی کم در مورد کتاب دید اقتصادی توضیح می دی برامون لطفا؟ من می خواهم این کتاب را امسال بخونم منتهی نمی دونم دید خوبی در زمینه اقتصاد به آدم می ده یا نه.

- از کتاب دارون عجم اوغلو یک کتاب دیگه هم منتشر شده بنام راه باریک آزادی. به نظرم این کتاب هم باید خواندنی باشه. پیام دکتر محمد فاضلی را برایت می فرستم.

 

ارادتمند.

به امید اینکه سال آینده هم این پست تو را با یکسری کتاب دیگه داشته باشیم

 

پاسخ:
سلام جواد جان. ممنونم از لطفت. امیدوارم سال خوبی برای همه مون باشه.

در مورد ترجمه کتاب کانمن کاملاً باهات موافقم. ترجمه ش اعصاب خرد کنه. ظاهراً یه ترجمه دیگه ازش شده که متاسفانه من اونو نخوندم (این ترجمه)
ولی من در مورد خوندن بعضی کتابها یه خرده سخت جونم:) به نظرم اگه به این حوزه علاقه مندی، هر جور شده بخونش. چون ما ها از طریق متمم و درس هایی که از کتاب کانمن نقل کرده، تا حدی با بحث ها آشنا هستیم، به نظرم میشه با یکی دو بار(یا بیشتر) خوندن ترجمه ازش سر در بیاریم(میشه نسخه انگلیسیشم بذاری کنار دستت و هر جا لازم دیدی از هر دو کمک بگیری). کلاً فکر می کنم با نخوندن این کتاب، دچار یه خسران بزرگ خواهیم شد(الان مشغول ایجاد خوف هستم که هر جور شده بخونیش:)  .ولی اگه فرصت داشتی اون یکی ترجمه رو ببین اگه بهتر بود به منم بگو. هنوز کسی رو ندیدم که اون ترجمه رو خونده باشه که ازش بازخورد بگیرم. خودمم اگه تونستم تهیه ش کنم حتماً میخونمش و بهت خبر میدم.

کتاب دید اقتصادی، داره به صورت داستان یه سری مفاهیم رو توضیح میده.به نظرم حتماً کمک میکنه دید بهتری داشته باشیم در حوزه اقتصاد. البته اینم بگم که تقریباً اکثر مفاهیمش در حوزه اقتصاد کلان هستن. نه اینکه بی ارتباط با اقتصاد خرد باشن نه، ولی متمرکز روی اون بخشه. ترجمه شم خوب و روانه. کلاً کتاب راحت الحلقومیه:)

بابت تاکیدت روی کتاب جدید عجم اوغلو ممنونم. سعی میکنم امسال یا سال دیگه حتماً بخونمش.

۰۴ فروردين ۹۹ ، ۱۵:۲۹ امیرعلی رستگار کازرونی

..::هوالرفیق::..

سلام سامان، «با زندگی با کلمات»ت تازه آشنا شده‌ام؛ این پستی که نوشته‌ای من رو تو فکر فرو برد. داشتم فکر می‌کردم که چند تا کتاب خوانده‌ام در یک سال گذشته؟! در یک فصل گذشته؟! در ماه گذشته چطور؟!! :)

حقیقتا برای من هم یادگیری و آنچه که در رفتار و نگرشم باقی می‌ماند اهمیت دارد؛ اما بعد از گوش دادن به هدیه نوروزی متمم و البته خواندن این پست، به داشتن یک سیستم کنترل خوب (Feedback و بازخورد) از فعالیت‌هام، در اینجا کتاب‌هایی که میخوانم، داشته باشم.

 

سال نو هم مبارک؛ به قول یکی از دوستانم: صد سال به این سال‌ها نباشد! :)

پاسخ:
سلام امیر علی عزیز.
ممنونم از لطفت.
منم سال نو رو بهت تبریک میگم و آرزو میکنم سال خوب و خوشی در انتظارت باشه.
صد سال به این سالها نباشد هم خیلی خوب بود:)

سلام سامان. خوبی؟

یه توضیح در مورد کتابهای ۲۳ و ۲۴ که در مورد دانش مالی هست میدی؟ 

تا حالا کتابی در این زمینه نخوندم، میخوام بدونم خوندنش کمکی به افزایش سواد مالی میکنه آیا؟

در مورد اون چهار کتابی که در پی نوشت اشاره کردی هم کنجکاومون کردی که :)

البته یکیش رو میدونم. بقیه رو هم میشه با دوتا سوال فهمید که کدوماست :)

ولی خب منتظریم خودت بگی. کنجکاویه دیگه ؛) :))

راستی اپلیکیشن زبانی که معرفی کردی هم خیلی خوب بود. نصبش کردم و دارم ازش استفاده میکنم. ممنون

پاسخ:
سلام مریم.
ممنونم.خدا رو شکر. واقعاً نمی دونم خوبم یا نه(در هر صورت هنوز نفسی میکشم).
تو خوبی؟ خیلی کم پیدا شدی. یه مدته علائم حیاتی ات کم شده. با بدبختی تونستم یه چیزایی پیدا کنم.

در مورد کتاب هایی که گفتی، به نظرم در دو صورت بخونشون. اول اینکه اگه منابع مهم اقتصاد رفتاری رو خوندی و به هر دلیلی میخواستی دنبالش  کنی، احتمالاً خوندن این دوتا هم بد نباشه(البته این دوتا کتاب صرفا در مورد یه بخش از اقتصاد رفتاری هستن.یعنی مالی رفتاری). دوم اینکه اگه در حوزه بورس و بازارهای مشابه فعالیت میکنی، شاید خوندنشون مفید باشه.
محتوای این کتابها، بیشتر روی خطاهای رایج در سرمایه گذاری در بورس متمرکزه. بعدش بر اساس این خطاها و مدل تیپ شناسی مایرز بریگز، چند تیپ سرمایه گذار و مشخص میکنه و برای هر کدومشون توصیه هایی مطرح میکنه. به نظرم همه ی محتواشون علمی و قابل اعتماد نیست ولی برخی جاها نکات مفید و کاربردی ای رو در مواردی که گفتم مطرح میکنه.

اون چهار مورد رو هم بذار نگم. میدونم خودت میتونی حدسشون بزنی.(با دقت(زیاد) به متن هم می تونی ببینیشون!)
خوشحالم که وردآپ هم از نظرت خوب و به دردبخور بوده.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی